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  Marionnettes [ Il Blog di Albert Bagno, dei suoi burattini e delle sue ricerche ]
         

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9 luglio 2010

FRANCOBOLLI BURATTINESCHI DALLA SLOVENIA

TECNICHE DALLA SLOVENIA

 

La filatelia burattinesca si arrichice di una serie particolarmente pregiata dalla Slovenia. Nel mese di maggio 2010 la posta slovena ha emesso una bella serie di 5 francobolli dedicati alle tecniche e alla creatività degli artisti burattinai sloveni.

La pubblicazione di questa bella serie è l’occasione di fare un accenno ad alcuni elementi della storia burattinesca di questo paese.

           


   

La più antica tecnica di burattino conosciuto in Slovenia era la tecnica dei burattini asta ed erano chiamati lileki. La parola rappresenta la pelle vuota del serpente che descrive pittorescamente la questi burattini - un cappotto e un cappello appeso su una croce di legno.

Di solito i spettacoli erano brevi e presentavano sovente storie di confine tra vicini Gašper e Melko stavano combattendo per la linea, mentre il burattinaio, nel ruolo di un giudice li stava calmando.

Nel 2004 Nick superiore (Niko Goršic) ha usato questo tipo di marionetta per eseguire il più vecchio gioco per bambini sloveno Tincek Petelincek scritto da August von Kotzebua, tradotto da Valentin Vodnik e di essere eseguito nel teatro globale. Matej Vogrincic ha disegnato le marionette.

Le marionette sono conosciute in Slovenia dalla fine del 19° secolo. Il pittore Milan Klemencic ha dato alle marionette il suo tocco personale, quando, nella sua città natale Šturje in Ajdovšcina nel 1910, ha presentato il suo primo spettacolo di marionette in sloveno “L'Uomo Morto col cappotto rosso”.

Nel 1948 fu fondato il teatro professionista “Il teatro delle marionette di Ljubljana”.
L’artista Niko Kuret è il pioniere del burattino teatro popolare in Slovenia. Alla fine degli anni 30 nel 20 ° secolo ha sostituito il kasperl tedesco con Pavliho, che ha preso dalla poesia satirica Levstik's. Dal 1953 al 1955 il teatro delle marionette di Ljubljana ha eseguito diversi spettacoli dove il regista Jože Pengov animava Pavliho.

 

Anche le ombre hanno avuto una buona diffusione in Slovenia grazie al dott Niko Kuret. Nel 1984 il grande palcoscenico del Teatro dei Burattini di Lubiana ha ospitato uno spettacolo con pupazzi grandi, seguendo il modello del bunraku giapponese tecnica di teatro di figura ma, ovviamente, corretto per standard locali. L’originalità di questa serie di francobolli è che presenta gli schizzi tecnici delle varie tecniche, soprattutto dei burattini, delle ombra e delle marionette.

(Un grande grazie all'amico Edi Majaron per l'informazione e i francobolli)

Per informazioni: http://www.posta.si/opis-postnega-ziga/7080/Puppets?nodeid=534

 

 

Slovenian puppets

Within the present series Pošta Slovenija is joining the countries which have dedicated postage stamps to their puppetry tradition. The series includes five stamps with recognised heroes of the Slovenian puppet creativity.
The oldest known puppet technique in
Slovenia was the technique of rod puppets. In Prlekija these puppets were called lileki. The word represents empty snake skin which describes picturesquely the fundamentality of these puppets – a coat and a hat hanging on a wooden cross. The short puppet performances usually presented boundary issues; neighbours Gašper and Melko were fighting over the boundary while the puppeteer, in the role of a Judge was calming them down. In 2004 Nick Upper (Niko Goršic) used this type of puppet to perform the oldest Slovenian children's play Tincek Petelincek written by August von Kotzebua, translated by Valentin Vodnik and being performed in the Global Theatre. Matej Vogrincic designed the puppets. 
Marionettes have been known in
Slovenia since the end of the 19th century. The painter Milan Klemencic gave the marionettes his own personal character when, in his hometown Šturje in Ajdovšcina in 1910, he presented the first Slovenian puppet performance The Dead Man in a Red Coat, following an Italian model. Soon afterwards, Franz Pocci's play Kasper: The Portrait Painter followed. It was translated from German, where the main character was the cunning Kasper. After the professional Ljubljana Puppet Theatre had been founded in 1948, Klemencic prepared sketches of puppets and scenes for the Franz Pocci play The Wishing Fairy, which was directed by Jože Pengov in 1951. The main character in this play is also Kasper who, by the means of his violin, makes everyone dance the way he wants. Nace Simoncic lent the voice and Crt Škodlar animated the marionette.
Hand puppets have also been known in
Slovenia at least since the beginning of the 20th century. Niko Kuret is the pioneer of the folk puppet theatre in Slovenia. At the end of the 30's in the 20th century he replaced Kasper with Pavliha, which he took from Levstik's satirical poetry. From 1953 to 1955 the Ljubljana Puppet Theatre performed several King Marko hand puppet plays by Fran Milcinski, where the director Jože Pengov animated Pavliho.
Shadow puppets are one of the oldest theatre puppets. They are popular in all the cultures from
China, India to Indonesia, as well as the Arab countries. In Slovenia they became popular thanks to Dr Niko Kuret and his book The Merry Home. In 1992 Jože Pengov's puppet theatre put on stage the Slovenian folk ballad Desetnica. The shadow puppet play was arranged and directed by Helena Šobar Zajc. The puppets were made of parchment and were designed by Alenka Sotlar. She was following the model of the traditional shadow puppets, which are mostly decorated with perforated parchment to create a lace-like effect.
The Slovenian Sokol marionette stages, as well as the Ljubljana Puppet Theatre, hosted Martin Krpan several times during 1950. The play was directed by Milan Skrbinski and Jože Pengov. In 1984 the big stage of the Ljubljana Puppet Theatre hosted a performance with big puppets, following the pattern of the Japanese puppetry technique bunraku but, of course, adjusted to our standards. The Levistik satire on stage culminated with the performance of the Director Miran Herzog and the song writer Svetlana Makarovic. The illustrations were by Matjaž Schmidt. Jože Mraz lent his voice and the animation was by Breda Hrvatin. Besides Krpan, the technological sketch also shows his mare.
It has to be pointed out that the added technological sketches on the stamp illustrations are only a symbolic orientation, especially with the shadow puppets and the marionettes.

Edi Majaron

 

http://www.posta.si/opis-postnega-ziga/7080/Puppets?nodeid=534


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permalink | inviato da Marionnettes il 9/7/2010 alle 18:54 | Leggi i commenti e commenta questo postcommenti (0) | Versione per la stampa


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